Primer trimestre del 2025: Catalunya puja en vendes, però baixa en volum. Una combinació perillosa per als estanquers. Com t’afecta a tu?
El primer trimestre de 2025 deixa una fotografia plena de contrastos en el mercat del tabac a Catalunya. Res és tan clar com sembla.
Facturar més no vol dir vendre més
En euros, les vendes han pujat un 3,66% a Catalunya. Això sona bé… fins que mires el detall. Aquest augment no es deu a un boom de consum, sinó a la pujada de preus que ha afectat pràcticament totes les categories.
En canvi, si posem el focus en les unitats venudes, la situació canvia radicalment. Baixada generalitzada a tot el territori, excepte a Girona i Lleida, que segueixen el seu propi ritme gràcies a la seva condició de zones frontereres.
Barcelona, la gran sorpresa negativa
Mentre Catalunya en global puja, Barcelona cau un -1,25% en euros, trencant la dinàmica positiva de l’any passat. I en unitats, la caiguda encara és més clara. Menys vendes i menys moviment en una demarcació que tradicionalment marca tendència.
Girona i Lleida, al marge de la norma
Girona lidera el creixement amb un espectacular +14,82% en euros. Lleida no es queda enrere amb un +9,71%. Però no ens enganyem: aquest bon comportament es veu distorsionat pel consum transfronterer, especialment del públic francès.
En unitats, Girona i Lleida són les úniques amb xifres positives, mentre la resta de Catalunya acusa una davallada que fa pensar.

Tarragona també perd pistonada
Tarragona baixa un -2,63% en euros i presenta una de les pitjors caigudes en unitats. Un toc d’alerta per una zona que, el 2024, va créixer de forma destacada.
Conclusions clares per a l’estanquer
El primer trimestre de 2025 ens deixa un missatge clar: vendre més en euros no és sinònim de bona salut. Si el consumidor compra menys, tot i pagar més, el negoci es tensiona.
Caldrà veure com evoluciona la resta de l’any. Però una cosa és segura: saber llegir les dades és vital per adaptar l’estratègia del teu estanc.
I potser, el més important: l’estanc ja no pot viure només del tabac. En un context de caiguda sostinguda de vendes en unitats, cal evolucionar cap a un espai multifunció. Un lloc on, a més de vendre, es resolguin gestions, es prestin serveis i s’atreu nova clientela.
Convertir el teu estanc en un punt útil per al barri no només és una oportunitat: és la millor defensa davant d’un mercat en transformació.